مقدمه :
این مقاله کاملترین مقاله ای است که می توانم درباره ی اثار مخرب بازی های رایانه ای و تاثیرات انها بر تمام جهات زندگی فرد برای شما اماده کنم بخش هاdی از این مقاله از تجربیات شخصی خودم و برخی دیگر از سخنان روانشناس ها و پزشکان بزرگ دیگر اثتنبات شده است .
تنها اعضای سایت میتوانند لینک ها رو ببینند. برای ثبت نام کلیک کنید!!

بازی رایانه*ای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می*شود. بسیاری از بازی*های رایانه*ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می*شوند. تعداد مخاطبان بازی*های رایانه*ای در سال*های گذشته افزایش چشم گیر داشته و این بازی*ها به یکی از پر هوا دار ترین سرگرمی*های موجود تبدیل شده*اند. تأثیر گذاری بالای هر گونه بازی روی مخاطب، این بازی*ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و… تبدیل کرده*است. بسیاری از دولت*ها بازی*های رایانه*ای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کرده*اند((ویکی پدیا))
بله همان طور که منتقدین ویکی پدیایی می گویند بازی های رایانه ی ای ابزاری برای سرگرمی و پشت سر گذاشتن وقت است که ممکن است هر انسانی را به خود جذب کند.
ایا در بازی های رایانه ای نوعی سیاست وجود دارد؟
جواب این سوال در شرایط خاص متفاوت است به طور مثال بعضی بازی ها جنبه ی اموزشی دارند و سعی می کنند چیزی را به مخاطبین اموزش دهند اما بعضی دیگر ممکن است از تبلیغات سیاسی و نظامی ویژه ای برخوردار باشند و کاملا جنبه ی سیاسی به خود بگیرند.
البته خیلی از مطبوعات و اثار کتابی در این بازی توصیفاتی را به عمل اورده اند که نمونه ان را در قسمت زیر می خوانیم :
*به گزارش خبرگزاری موج – - بسیاری از بازیهای کامپیوتری که امروزه تولید می*شوند دارای پیام و نقش سیاسی هستند. بازیکنان در این نوع گیم**ها در مسائل اجتماعی و سیاسی مشارکت می*کنند و به این ترتیب به روشهای اداره کشور توسط حاکمان اعتراض می*کنند*(گویا -ای تی)
البته بازی های رایانه ای خیلی بخش ها و قسمت ها دارد که هر کدام از این قسمت ها ممکن است مضرات و سود های خود را داشته باشند به طور مثال نگکاهی به بازی های انلاین بیندازید .زمانی که این بازی ها به صورت رسمی وارد ایران شدند و جای خود را در گیم نت ها پر کردند خیلی از جوان ها و نوجوانان به طرف ان جذب شدند و این باعث شد که نیمی از وقتشان صرف بازی هایی شود که هیچ سودی برای انها ندار البته زمانی که ما هم کوچکتر بودیم پا در چنین مکان هایی می گذاشتیم .البته من نمی گویم که بازی های گیم نتی سراسر ضرر دارند و سودی در انها نیست بلکه من سعی دارم بگویم که این دسته از بازی ها هیچ اغاز و پایانی ندارند و فقط یک سیر خطی را طی می کنند.
نیک وادامز Nick Wadhams از کندین پرس در فوریه ۲۰۰۳ در مقاله*ای که آسوشیتد پرس آن را از نیویورک با عنوان «فضای سیاسی» مخابره کرده بود نوشت: روزهایی که گیم*های آنلاین فقط به منظور تفریح و وقت گذرانی طراحی شده بودند سر آمده است.
یکی دیگر از بدترین مضرات بازی های رایانه ای چاغی و اضافه وزنی است که جوانان به ان مبتلا هستند . زمانی که فردی یک بازی رایانه ای را بازی می کند هیچ حرکتی ندارد و فقط روی صندلی و میز کامپیوتر خود نشسته و از مفاصل انگشتان و دست هایش برای گرفتن دسته ی بازی یا صفحه کلید استفاده می کند به همین دلیل است که دیگر اجزای بدن کاملا بی تحرک می مانند.
تنها اعضای سایت میتوانند لینک ها رو ببینند. برای ثبت نام کلیک کنید!!
به نقل از روزنامه ی رسالت در این باره :
*در شیوع چاقی فقط بی تحرکی نقش ندارد. بسیاری از افراد هنگام انجام بازیهای رایانه ای خوراکی هایی می خورند که معمولاسالم نیست.
مطالعات نشان می دهد کودکانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند چاق تر از همسالان خود هستند که به روش های دیگر خود را سرگرم می کنند. محققان می گویند این بازی ها در بروز اختلالات اجتماعی، از چاقی گرفته تا فروپاشی ارتباطات خانوادگی، بی قیدی در امور اخلاقی و تمایل به خشونت، نقش دارند. بر همین اساس، پژوهشگران به والدین توصیه کرده اند مدت زمان تماشای تلویزیون و انجام بازی های رایانه ای را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنند(گویا -ای تی)
چاقی در جهان بخصوص در کودکان، همه گیر شده و در کشورهای غربی افزایش یافته است. چاقی، افزایش ابتلابه دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری ها را در پی دارد. کم تحرکی و پر خوری، هم در کودکان و هم در بزرگسالان در بروز چاقی نقش دارد. محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون یا بازی های رایانه ای و ویدئویی، کودک را وادار می کند به سرگرمی های پر تحرک تری بپردازد.
کارشناسان از بزرگسالان می خواهند خود در این زمینه الگوی کودکان باشند و والدین گردش های خانوادگی ترتیب دهند که در آن فعالیت بدنی نیز گنجانده شده باشد*
و زمانی که پزشکان و متخصصان در این باره تحقیقاتی را به عمل اورده اند نتیجه ی زیر بدست امد که در مجله ی پزشکان به ان اشاره شده است:
*محققان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، با بررسی ۵۰۰ فرد بالغ ۱۹ تا ۹۰ ساله دریافتند، کسانی که بازی های ویدئویی و رایانه ای را پیاپی استفاده می کنند، نمایه توده بدنی (*بی ام آی) بالاتری دارند.
این محققان افزودند: این افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر چاقی قرار دارند.
این بررسی همچنین نشان می دهد، میزان سلامت روانی آنان کمتر از دیگر بالغان است(گویا -ای تی)
محققان هشدار دادند: این روش زندگی غلط است و به سلامت جسمی و روحی فرد، صدمه می زند*
ایا تا به حال به این فکر افتادید که خیره شدن مدام به مانیتور و دیگر نمایش گرها که به عنوان خروجی بازی های رایانه ای را نمایش می دهند تا چه حد می توانند برای چشم شما مضر باشند بله مشکلات بینایی هم جزئی از این مشکلات است که واقعا تاوان را به همراه خواهد داشت. به نقل از اخبار یکی از کانال های جمهوری اسلامی ایران در این باره خبری گرداوری شد که به ترتیب زیر است :
*چون کودکان در هنگام بازی مدام به صفحه کامپیوتر خود خیره می*شوند چشمانشان از نظر بینایی دچار عوارض می*شود. به اعتقاد پزشکان، کودکانی که به مدت طولانی از رایانه استفاده می*کنند در معرض خطر نزدیک بینی قرار می*گیرند. ۱-فاصله صفحه نمایشگر و چشم کودک، از ۲۸ – ۱۸ اینچ کمتر نباشد. ۲-صفحه نمایشگر رایانه بهتر است کوچک باشد. ۳-نور صفحه نمایشگر کم باشد. ۴-چشم*ها باید مسلط به صفحه رایانه باشد. ۵-روشنایی اتاق به نحوی تنظیم گردد که زنندگی نور صفحه رایانه به حداقل برسد. ۶-برای صفحهٔ نمایشگر از پوشش استفاده کنید*
تنها اعضای سایت میتوانند لینک ها رو ببینند. برای ثبت نام کلیک کنید!!
البته از نظر روانشناسی این مورد قابل بازبینی است که با امدن دنیای مدرن به دنیای امروزی بچه ها دیگر با بازی های خیابانی و بازی های قدیمی و سنتی ایرانی هیجان زده نمی شوند و در این نوع بازی ها هیجانی را نمی بینند پس یکی از دلایل رو اوردن به چنین بازی هایی همین مورد خواد بود.
یکی از روانشناسان بزرگ ایرانی دکتر مدرسی در همین باره با شبکه ی خبری صداقت مصاحبه ای داشته که خلاصه ای از ان را در سطر زیر شاهد هستید :
*تبدیل شدن زندگی های سنتی به آپارتمانی موجب گرایش بیش تر کودکان به بازی های رایانه ای شده است، این بازی ها سرگرمی زیادی برای آن ها ایجاد می کنند اما روابط اجتماعی فرد را کاهش می دهند، بازی*های رایانه ای سبب کاهش تمرکز کودکان بر درس شده و اگر کودک قبل از بازی با رایانه مطالعه داشته باشد، در یادآوری مطالب دچار اختلال می شود؛ همچنین محدود بودن روابط افراد در خانواده ها سبب شده است که بچه ها گرایش بیشتری به بازی های رایانه ای داشته باشند و به بی حسی روانی دچار شوند
مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود می*گوید: برخی بازی های رایانه ای پرخاشگری را به فرد آموزش می دهند که استفاده زیاد از این بازی ها سبب می شود که کودک به فردی منزوی تبدیل شود ولی از سویی ایجاد کردن چالش ذهنی، توسعه خلاقیت در کودک، افزایش حس کنجکاوی و خیال پردازی، افزایش قدرت تصمیم گیری، تخلیه هیجانی، افزایش حس خیرخواهانه و یاورانه عمل کردن از مزایای استفاده از بازی های رایانه ای محسوب می*شود.*
مورد بعدی که از اهمیت بیشتری نسبت به بخش های دیگر برخوردار است درجه ی سنی بازی های رایانه ای است که پدر و مادر ها باید به ان توجه زیادی داشته باشند .البته این مورد در ایران ابدا رعایت نمی شود به همین دلیل عنوان کردن این موضوع خیلی خنده دار به نظر می رسد .بر پشت هر بازی درجه ی سنی ان مشخص شده است و این علامت نشان دهنده ی این است که بازی از چه محتوا و صحنه هایی برخوردار است به همین دلیل زمانی که می خواهید بازی رایانه ای را بازی کنید که بر روی ان درجه ی بالای ۱۸ سال چسبانده شده حداقل سعی کنید از انجام چنین بازی هایی در جلوی بچه ها خودداری کنید(گویا -ای تی)
*به اعتقاد پزشکان ایتالیایی و بعضی کشورهای دیگر اروپایی، مقصران اصلی، والدین هستند که فرزندان خود را برای ساعت های طولانی در مقابل تلویزیون، کامپیوتر و ویدئو گیم، یا فیلم های ویدئویی رها می کنند*
*کوروش رحیمی ، یک کارشناس فناوری اطلاعات دراین باره به خبرنگار شبکه خبری صداقت گفت: والدین باید تا حدی با بازی*های رایانه*ای آشنا باشند و بدانند هر بازی برای چه سنی است که در این زمینه والدین می*توانند از کاشناسان کمک بگیرند و در خرید بازی*های رایانه*ای فرزندشان را راهنمایی کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از بازی*های رایانه*ای آسیب*هایی را به همراه دارد گفت: خانواده*ها باید از بازی*های رایانه*ای مخرب برای فرزندشان صحبت کنند و آن*ها را از تاثیرات بدی که می تواند برخی از این بازی*ها داشته باشد آگاه سازند.
وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از بازی*ها ی رایانه*ای تاثیراتی را بر خانواده*ها خواهد داشت گفت: چیزی که اخیراً بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده قیمت مناسب آنها برای مصرف کننده است و علاوه بر این چون کودک و نوجوان خود اجرا کننده است و همراه با سایر شخصیت های بازی درگیر ماجراهایی می شود برای او بسیار جذاب است که این شخصیت*ها توسط تولید کننده و طراح بازی برای او در نظر گرفته شده است*
البته برخی از سایت ها از جمله ویکی پدیا هم برای این مشکل راه حل هایی توصیه می کند :

  1. والدین باید تا حدی با بازی*های رایانه*ای آشنا باشند و بدانند و که هر بازی برای چه سنی است. والدین در این زمینه می*توانند از کارشناسان کمک بگیرند.
  2. والدین استفاده از بعضی بازی*های رایانه*ای را برای فرزندان خود مجاز کنند.
  3. در خرید بازی*های رایانه*ای نهایت دقت را به عمل اورند و با فرزندانشان هنگام خرید بازی همراه باشند.

از دیگر تاثیرات منفی روانشناسی بازی های رایانه ای و مجازی شخصیت زدگی است به این معنا که وقتی بازی کن بازی را پیش می برد ان چنان مجذوب شخصیت اصلی بازی و داستان می شود که حتی طرز حرف زندش را هم با طرز صحبت و مکالمه ی شخصیت اصلی و مجازی در بازی یکی می کند(گویا -ای تی)
تنها اعضای سایت میتوانند لینک ها رو ببینند. برای ثبت نام کلیک کنید!!

در بیشتر بازی های حال حاضر شخصیت های اصلی در بازی بسیار جدی و خشن هستند و تمام صفات بد در انها تعریف شده است به همین دلیل الگوی یک نوجوانی که بازی کردن برای او تازه و جذاب است مسئله ساز خواهد بود.
حال به بحث در مورد مضرات فیزیکی بازی های رایانه ای می پردازیم که بیشتر از همه روی مهمترین عضو بدن یعنی چشم ها تاثیر می گذارد :
به نقل از شبکه ی خبری صداقت و نظر یکی از پزشکان در خصوص بیماری عمومی نو جوانان می بینیم که :
*بسیاری* از کاربران* بازیهای* رایانه*یی* از خستگی* چشم*، پایین*آمدن* انرژی* بدن*، کندشدن* تصمیمات* و مواردی از این قبیل شکایت* می*کنند، در این* مورد نتایج* یک* تحقیقات* نشان* می*دهد هیجان*های* رایانه*یی* می*تواند به* تخریب* یا کندی* عملکرد ذهنی* کاربر منجر شود؛ اعتیاد به* بازیها، پرخاشگری*، شرط*بندی*،کم*شدن* علاقه* به* فعالیت*های* بدنی*،فرار از مدرسه*، دزدی* برای* تهیه* پول* بازی*، صرف* پول* تغذیه* برای* بازی*،گوشه*گیری* و آسیب*دیدن* بینایی* کاربران* و ده*ها تاثیر مخرب* دیگر از عوامل* اعتیاد به* بازیهای* رایانه*یی* است؛ اما تحقیقات* انجام* شده* حاکی* از آن* است* که* کودکان*، جوانان* و والدین* نسبت* به* بازیهای* ویدیویی* رایانه*یی* در مجموع* دید مثبتی* دارند*
مورد بعدی لطمه ای است که فرزندان نسبت به درس و تحصیل با ان روبرو هستند .اعتیاد زیاد به بازی های رایانه ای باعث شده فرزندان و دیگر افراد معتاد شده به این دنیای مجازی نسبت به درس و تحصیل کاملا بی حوصله شوند و دیکر نتوانند به راحتی با ان کنار بیایند (گویا -ای تی)
عوامل بسیاری باعث افت تحصیلی می*شود. شاید بتوان گفت هر چیزی که ذهن دانش آموزان را درگیر واز مسیر آموزش منحرف کند، یکی از عوامل افت تحصیلی است.با خصوصیت*هایی که برای بازی*های رایانه*ای نام بردیم بدون شک آنها از عوامل مؤثر در افت تحصیلی محسوب می*شوند. چرا که وقت زیادی از دانش آموز را اشغال می*کنند و فکر و ذهن او را درگیر مسایل غیرآموزشی می*کنند. راه حل: باید والدین و معلمان برنامه ریزی درستی در جهت استفاده کودکان و نوجوانان از بازی*های رایانه*ای در امر آموزش داشته باشند.
اعتیاد به بازی*های رایانه*ای یکی از خطرناک ترین اثرات منفی بازی*های رایانه*ای ” اعتیاد “ به این بازی هاست که بیش از هر چیز کودکان و خصوصاً نوجوانان را تهدید می*کند. این تهدید آن قدر جدی است که گاه منجر به مرگ می*شود
(ویکی پدیا)
از دیگر مضرات بازی های رایانه ای و در کل سیستم های بوجود اورنده ی سرگرمی مانند کنسول های بازی باعث می شوند نوجوانان از والدین خود فاصله بگیرند و از دنیای واقعی به سمت دنیای ماشینی و مجازی سوق پیدا کنند.
به نقل از روزنامه ی افتاب : با توجه به این که زندگی در کشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یک شغل دارند، خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند و حالا نیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه اضافه بر این وضعیت شده و مشکلات را دو چندان کرده است.
باید این مطلب را هم ذکر کنم که در برخی موارد بازی کردن ابزار و وسیله ای برای اموزش دادن است و اگر در این جهت و به این دید به ان بنگریم ارزش ان را کاملا مثبت ارزیابی خواهیم گرد.
برخی بازی های موجود در بازار مانند بازی های استراتژیک باعث می شوند ذهن مخاطب نسبت به مسایل و ایجاد یک راه حل مناسب برای بازی کردن تا حدی باز شود و این گونه بازی ها به بازیکن این را می فهمانند که برای موفقیت و پیروزی باید صبر داشت و از شکست ها درس گرفت(گویا -ای تی)
از نظر من یکی از بازی هایی که بیش از ۷۰ درصد ان اموزشی است بازی The Sims است که با گیم – پلی خلاقانه اش نظر همه را چه از کوچک تا بزرگ به خود جلب کرده است.
برخی از بازی های دیگر هم برای سلامتی مفید هستند و باعث می شوند بازیکن در هنگام بازی کردن انها به حرکت و جنب و جوش وادار شود .بهترین مثال در این باره بازی Wii Sport است که برای کنسول نینتندو و کنترل های ان طراحی و ساخته شده است.
بیش از ۵/۲ میلیون نوجوان و جوان بریتانیایی موفق شدند با انجام بازی*هایی نظیر Guitar Hero، Singstar و Rock Band، استفاده از آلات موسیقی واقعی و آهنگ*سازی را به صورت کامل و عملی یاد بگیرند. این بازی*های کامپیوتر اثر فوق*العادی روی یادگیری کودکان دارند و توانسته*اند استفاده از آلات موسیقی و نت*ها را به طور صحیح و دقیق به آن*ها آموزش دهند. محققان بر پایه آخرین مطالعات خود دریافته*اند، ۱۹ درصد نوجوانان و جوانان بریتانیایی که هم*اکنون توانایی استفاده از آلات موسیقی و نواختن آن*ها را دارند، از این بازی*ها استفاده کرده*اند. از ۱۲ میلیون نوجوان بریتانیایی که سن آن*ها بین ۳ تا ۱۸ سال است، بیش از ۵۰ درصد از بازی*های کامپیوتری موزیکال استفاده می*کنند.(منبع :مجله ی Computers in Human Behaviour )
تنها اعضای سایت میتوانند لینک ها رو ببینند. برای ثبت نام کلیک کنید!!
ایا تا به حال به این فکر افتاده اید که بازی هایی هم هستند مه مختص نابینایان ساخته شده باشند این هم یکی از محسنات و نو اوری هایی است که در زیر شاخه ی بازی های رایانه ای قرار دارد به نقا از ویکی پدیای فارسی داریم :
*این بازی رایانه*ای مختص نابینایان با استفاده از محیط مجازی-لامسه*ای جدید توصیف می*شود.این محیط شامل اینترفیسی جدید است که با قرار گرفتن دو انگشت فرد معلول، تقابل دو طرفه*ای ایجاد می*نماید. مدل سازی هندسه*ای وجود دارد که افراد را قادر می*سازد از طریق حس لامسه*ای و بازخورهای صوتی، اشیائ سه بعدی تولید شده توسط کامپیوتر ر ا محل یابی کرده و با آنها تقابل داشته باشد.بدین ترتیب می*توان تاثیرات روانی و اجتماعی همچون حس خود باوری و خود اتکایی را در آنها بارور ساخت*
بازی*های رایانه*ای یکی از سرگرمی*های نسل امروز و یکی از پدیده هایی است که در برابر ان اصلا نمی توانم مقاومت کنم و این امر مرا الوده ی خود کرده است(گویا -ای تی)
میثاق جراحی نویسنده